اقلام موجود در سبد خرید

جمع کل: ٧,٠٠٣,٠٠٠ تومان

هنر رزمی نین جوتسو (نینجا)

ورزش مهم تر است یا تغذیه ؟

1393/9/30

عده ای زیادی از مردم چه افراد عادی و چه ورزشکارهمیشه این سوال را از خود می پرسند .که برای داشتن اندامی موزون و بدنی متناسب ورزش مهمتر است یا تغذیه؟

لذا با توجه به این سوال جواب در مطلب پایین امده است 

اصولا هدف اصلی از ورزش رسیدن به درجات بالاتر سلامتی است این سلامتی شامل سلامت روح و جسم، هردو میشود.در اثر ورزش موادی دربدن ترشح بیشتری میابند که حاصل آنها احساس شادابی وسرخوشی خاص در بعد از ورزش است ومسلما تمام کسانی از شما که ورزش نموده اید بارها این احساس جذاب رابعد از ورزش تجربه کرده اید.

ورزش چه از نوع ورزش های هوازی و چه از نوع دیگر باعث افزایش تونیسیته و قوام عضلات و استحکام در سیستم اسکلتی و تاندون ها و رباط ها میگردد و کم کم باعث افزایش در تراکم توده عضلانی میشود.حاصل این مجموع ، زیبا تر شدن بدن و رفع نواقص در شکل ظاهری بدن است.از این موضوع در علم تناسب اندام جهت شکل دادن به بدن استفاده میکنیم.مثلا اگر شخصی شانه های جمع دارد ولی فرم لگن وی پهن است( یعنی بدنش به شکل 8 میباشد) با انجام حرکات ورزشی مناسب در نواحی شانه میتواند شانه ها را پهنتر نموده تا مشکل پهنی لگن وی کمتر به چشم بیاید.ویا کسانی که احساس میکنند دست یا پای لاغری دارند با انجام تمرینات اصولی روی عضلات دست ها و پا ها براحتی این مشکل را میتوانند حل کنند.و یا برای از بین بردن چربی های بدن از تمرینات هوازی مثل دوچرخه ثابت ، تردمیل، پیاده روی دویدن در پارکها ، طناب زدن  .اجرای تمرینات رزمی نینجوتسو  و...میتوان کمک گرفت.

از این مطالب خوب پیداست که ورزش نقش اصلی و اساسی در تغییر شکل بدن به سمت و سوی دلخواه یا حفظ تناسب اندام را به عهده دارد اما آیا ورزش تنها کافی است؟ مسلما خیر.

نقش اساسی دیگر یا در واقع مکمل اصلی ورزش، تغذیه است. حتما این سوال در ذهن شماست که چه تغذیه ای برای تناسب اندام بهتر است؟

تغذیه مناسب برای هر بدنی با بدن دیگر فرق دارد. نحوه تغذیه کسی که چربی اضافه دارد و باید چربی از دست بدهد با نحوه تغذیه کسی که میخواهد عضله سازی کند کاملا متفاوت است دقیقا همانطور که نحوه ورزش این دو نفر باید متفاوت باشد.

کسانی که میخواهند چربی سوزی کنند باید چربی هایی مثل انواع سرخ کردنی ها،کره،خامه،روغن و.. را از مواد غذایی حذف کرده و مصرف کربوهیدرات ها را نیز محدود(نه کاملا قطع)کنند. نمونه هایی از این کربوهیدرات ها مثل نان،برنج،سیب زمینی،ماکارونی و.. هستند که همانگونه که گفتم باید محدود (نه کاملا قطع) گردند.

کسانی که میخواهند عضله سازی کنند یا به اصطلاح سایز خود را در برخی قسمت های بدن بالاتر ببرند باید از مواد پروتئینی مثل گوشت ،مرغ ، ماهی، تخم مرغ و... بیشتر استفاده کنند البته مواد کربوهیدراتی مثل نان،برنج،سیب زمینی،ماکارونی و.. در حد لازم برای انرژی روزانه و ورزشی لازم است.

شاید اکنون در ذهن شما این سوال باشد که پس تکلیف کسانی که میخواهند همزمان چربی سوزی کنند و روی سایز و شکل بدن کار کنند چیست؟ پاسخ این است که این افراد باید ترکیبی از رژیم های غذایی که در بالا ذکر شد را استفاده کنند.

نیاز های غذایی یک فرد ورزشکار از یک آدم عادی بالاتر است یعنی یک ورزشکار به مقدار بالاتری از مواد غذایی شامل پروتئین(گوشت،مرغ،ماهی،شیرو...) ، کربوهیدرات(نان،برنج،سیب زمینی،ماکارونی و...) ویتامین و املاح نیاز دارد پس اگر در کنار یک برنامه ورزشی مناسب شما یک برنامه غذایی خوب بر اساس شرایط بدنیتان نداشته باشید هرگز نتیجه لازم را نخواهید گرفت. پس اهمیت رژیم غذایی مناسب نه تنها از خود ورزش کمتر نیست بلکه بیشتر هم است.

در طراحی یک برنامه غذایی نکات بسیاری باید لحاظ گردد اول اینکه باید بر اساس بدن شما و میزان توده عضلانی و چربی شما باشد.دوم اینکه نیاز های غذایی بر اساس سن و شرایط دیگر دقیقا لحاظ شود .به همین علت توصیه اکید مینمایم از انجام رژیم های خودسرانه یا رژیم های طراحی شده توسط افراد فاقد آگاهی لازم پرهیز نمایید.

یک جنبه از رژیم غذایی مصرف مکمل های غذایی است که حتما در شماره های آینده به آن بیشتر خواهم پرداخت. اما اینجا در این حد ذکر میکنم که مکمل های غذایی ترکیباتی هستند که جهت افزایش کارایی ورزشکاران استفاده میشوند و اگر با رعایت اصول مصرف گردند هیچگونه عوارضی نیز ندارند.

 

 

جناب دكتر سعيد ساساني

عضو كميته پزشكي فدراسيون جهاني بدنسازي و تناسب اندام(IFBB)

دبیر کمیته پزشکی فدراسیون آسیایی دنسازي و تناسب اندام(AFBF)

 

 

نام نویسنده اکبر فرجی